MOBILITET & SUNDHEDSVÆSEN

INKLUSIVE SÆRLIGE BEHOV FOR BEVÆGELSE, MEDICINSKE KRAV OG KOSTBEHOV

MSC Cruises og dets personale er opmærksomme på gæsternes behov og stræber konstant efter at tilbyde den bedst mulige service samt opfylde internationale tilgængelighedsstandarder.
For information om den assistance, der tilbydes om bord og i vores havneterminaler, se venligst overskrifterne nedenfor.

 

Du kan også finde information om særlige behov i de generelle Bookingbetingelser  og Transportbetingelser.

 

Gæster kan informere MSC Cruises om eventuelle særlige behov ved at udfylde formularen, som er tilgængelig her og hos deres rejsebureau. Denne information bør helst gives ved bookingtidspunktet eller, senest, mindst 30 arbejdsdage før afrejse (for graviditet mindst 2 uger før).


Dette giver os tid til at yde den bedst mulige service til vores gæster, afhængigt af faciliteter og ressourcer om bord på det pågældende skib. Hvis vi modtager besked efter denne frist, vil vi gøre alt, hvad vi kan, for at imødekomme de ønskede tjenester, men det er ikke sikkert, det er muligt med så kort varsel.

Hvis du har booket din krydstogt gennem et rejsebureau, skal dokumentationen sendes direkte til dit rejsebureau.


Medicinske faciliteter ombord

Vores medicinske faciliteter ombord opfylder eller overgår de standarder for lægecentre på krydstogtskibe, som er vedtaget af CLIA. De inkluderer grundlæggende diagnostiske og behandlingsmuligheder, men skibenes lægecentre er ikke forpligtede til – og er ikke – udstyret efter samme standard som et hospital på land. De bemandes af fuldtidsansatte autoriserede læger og sygeplejersker, og på visse skibe findes der også lægeassistenter. Ud over klinikkens åbningstider to gange dagligt, er medicinsk personale tilgængeligt 24 timer i døgnet i nødstilfælde.

 

Vores lægecentre er designet til at yde akutbehandling ved sygdomme og ulykker, der kan opstå under ferien, og ikke til at tilbyde langtidspleje til personer med kroniske lidelser eller som erstatning for regelmæssig sundhedspleje. Det medicinske personale ombord er ikke til rådighed for daglig behandling, medmindre du er indlagt på skibets lægecenter. Du skal selv være i stand til at tage vare på dig selv, herunder at kunne klæde dig på, spise og deltage i skibets sikkerhedsøvelser. Hvis du ikke kan dette selvstændigt, beder vi dig om at arrangere nødvendig assistance på forhånd.

 

Hvis en gæst bliver syg eller kommer til skade under rejsen, og diagnostik- og/eller behandlingsbehovene overstiger, hvad skibets lægecenter kan tilbyde, vil gæsten blive overført til en sundhedsfacilitet på land.

 

Gebyrer for medicinske ydelser ombord bliver tilføjet din skibskonto, og en specificeret regning udstedes, så du kan indsende den til dit forsikringsselskab.

Bemærk venligst, at mange sygeforsikringer ikke dækker omkostninger til lægehjælp til havs, i udlandet eller ved evakuering med fly, medmindre dette specifikt er aftalt. Gæster opfordres til at tegne en rejseforsikring, der dækker medicinsk behandling inden afrejse, så de kan få erstatning for eventuel behandling, der gives.

 

For at informere os om dine særlige behov eller krav, bedes du udfylde formularen via følgende link: Accessibility and Medical Request Form

Transport af medicin ombord

MSC anbefaler, at gæster medbringer tilstrækkelig medicin til at dække 14 dage (ca. 2 uger) efter krydstogtets afslutning. Vi anbefaler på det kraftigste altid at have en del af medicinen i håndtasken eller håndbagagen under rejsen. Husk at medbringe al medicin i original emballage. Det anbefales også at medbringe en recept eller en skriftlig liste over din medicin i tilfælde af, at den bliver væk. Listen bør indeholde medicinens navn, dosering og indtagelsestidspunkter. I nødstilfælde kan lægecentret ombord hjælpe med at erstatte medicin, men hvis den præcise medicin ikke er tilgængelig, kan der tilbydes et tilsvarende præparat.

Bemærk venligst, at køleskabene i kahytterne ikke er egentlige køleskabe og derfor ikke egner sig til medicin, der kræver køleopbevaring. Vi foreslår, at du medbringer en køletaske med køleelementer, eller anmoder om opbevaring af medicin i lægecentrets køleskab. Medicin opbevaret i lægecentrets køleskab kan kun afhentes i klinikkens åbningstider.

Der kan gælde restriktioner ved rejse med visse kontrollerede lægemidler. Gæster er selv ansvarlige for at opfylde eventuelle krav i de lande, de rejser igennem. Det anbefales, at gæster medbringer og opbevarer en underskrevet og dateret lægeerklæring fra deres behandlende læge, som forklarer, hvorfor medicinen anvendes. Personalet ombord vil normalt ikke bede om at se denne dokumentation, men den kan blive efterspurgt ved kontrol af lokale myndigheder eller hvis yderligere information kræves.

For at informere os om dine særlige behov eller ønsker, bedes du udfylde formularen via følgende link: Accessibility and Medical Request Form

Nedsat mobilitet

Alle dæk, fællesområder og tenderbåde er designet til at være så tilgængelige som muligt for gæster med nedsat mobilitet. Visse havne eller tenderbådsservice kan dog være utilgængelige for hjælpemidler. Derudover findes der et varierende antal særligt tilpassede kahytter på hvert skib i flåden. Af sikkerhedsmæssige årsager kan gæster, der har brug for assistance, blive bedt om at rejse med en ledsager.


Der findes kørestole ombord, som udelukkende bruges ved ombordstigning, landgang og i nødsituationer. Gæster, der har brug for kontinuerlig brug af kørestol eller andre hjælpemidler, skal selv medbringe deres udstyr. Det er gæstens ansvar at sikre med relevante producenter eller leverandører, at udstyret er sikkert at tage med og bruge ombord på krydstogtskibet, samt at arrangere levering til afgangsterminalen i god tid før ombordstigning og afhentning efter krydstogtet. På grund af begrænsninger i sikkerhedsregler for visse krydstogter er det vigtigt at informere MSC Cruises om behovet for at medbringe hjælpemidler (kørestol/scooter) ved booking.

For detaljerede oplysninger om destinationer og udflugter, der er egnede til gæster med nedsat mobilitet, bedes du læse de relevante sider i denne sektion og dobbelttjekke oplysningerne, når du er ombord.

 

For at informere os om dine særlige behov eller ønsker, bedes du udfylde formularen via følgende link: Accessibility and Medical Request Form

-

Tilgængelighed i kahytten

De tilgængelighedsvenlige kahytter er større og giver mere bevægelsesplads end standardkahytter og har ekstra faciliteter og udstyr til at imødekomme særlige behov.
Tilgængelighedsvenlige kahytter, som er specielt indrettet til gæster med handicap og/eller nedsat mobilitet, findes på følgende skibe:

 

MSC Armonia, MSC Bellissima, MSC Divina, MSC Euribia, MSC Fantasia, MSC Grandiosa, MSC Lirica, MSC Magnifica, MSC Meraviglia, MSC Musica, MSC Opera, MSC Orchestra, MSC Poesia, MSC Preziosa, MSC Seascape, MSC Seashore, MSC Seaside, MSC Seaview, MSC Sinfonia, MSC Splendida, MSC Virtuosa, MSC World America (from 2025)  og MSC World Europa.

-

Tenderbåd-service

Gæster skal være tilstrækkeligt raske og mobile til selvstændigt at kunne gå ombord på og forlade tenderbåden. Hvis gæster har nedsat mobilitet eller bruger hjælpemidler såsom stok, krykker eller rollator, skal de nøje vurdere deres evne til at gå sikkert ombord, inden de bevæger sig ned til platformen. Gæsterne skal være opmærksomme på, at der kan være trapper, mellemrum og niveauforskelle mellem platformen og tenderbåden, og at tenderbåden kan bevæge sig pludseligt. Besætningsmedlemmer må ikke bære kørestole eller scootere ombord på tenderbåden. Af hensyn til sikkerheden for alle passagerer og besætningsmedlemmer skal alle gæster selvstændigt kunne gå ombord og fra borde på tenderbådene. Transport med tenderbåd kan nægtes af kaptajnen eller en af hans officerer, hvis der er tvivl om en gæsts sikkerhed.
-

Mobilitetsscootere / kørestole

Mobilitetsscootere og kørestole kan medbringes ombord på MSC Cruises’ skibe. Scootere skal opbevares og oplades i din kahyt, som er udstyret med 110V-stik (amerikansk type) og 220V-stik (tysk type). For at undgå overbelastning bør scooteren ikke tilsluttes samtidig med brug af hårtørrer. Bemærk, at scooteren vil reducere det tilgængelige pladsareal i din kahyt. Af sikkerhedsmæssige årsager må kørestole og scootere ikke opbevares i gangene.


Din personlige scooter skal kunne være i en standardkahyt med en begrænset døråbning (58 cm på MSC Divina og MSC Armonia, 68 cm på MSC Lirica, MSC Sinfonia og MSC Opera, og 62 cm på de øvrige skibe). Hvis din scooter er større end de angivne mål for det valgte skib, bør du booke en H-kahyt eller leje en mindre scooter. Segways og lignende køretøjer må ikke anvendes ombord. De vil blive konfiskeret og kan kun bruges i land.

 

Bemærk også, at de aluminiumsgangbroer, som anvendes, når rampen ikke kan benyttes, er mindre end 80 cm brede.

Graviditet

MSC Cruises SA tillader ikke gæster, der er gravide i mere end 23. uge på noget tidspunkt under krydstogtet, at rejse ombord. Dette er af hensyn til moderens og fosterets sikkerhed, da specialiseret fødsels- og neonatalpleje ikke er tilgængelig ombord.

 

Gæster, der vil være i eller inden 23. graviditetsuge på noget tidspunkt under krydstogtet, skal indsende en lægeerklæring fra deres fødselslæge/gynækolog, som bekræfter følgende:

 

  • Det forventede fødselstidspunkt (EDD) bekræftet ved ultralyd
  • At graviditeten er lavrisiko
  • At gæsten er egnet til at rejse med skib uden umiddelbar adgang til specialiseret fødsels- eller neonatalpleje

Erklæringen skal sendes via e-mail til Special Needs ved booking og senest 2 uger før afrejsedatoen. En kopi skal fremvises ved check-in på dagen for ombordstigning.

 

For at informere os om dine særlige behov eller ønsker, bedes du udfylde formularen via følgende link: Accessibility and Medical Request Form

Synsnedsættelser

MSC Bellissima, MSC Divina, MSC Euribia, MSC Fantasia, MSC Grandiosa,  MSC Meraviglia, MSC Preziosa, MSC Seascape, MSC Seashore, MSC Seaside, MSC Seaview,  MSC Splendida, MSC Virtuosa, MSC World America og MSC World Europa har skilte med blindskrift i fællesområder, i elevatorer og ved indgangen til kahytterne. Alle skibe har dækindikatorer i elevatorerne samt fuldt tilgængelige fællesområder, dæk og tenderbåde. Af hensyn til gæsternes sikkerhed – og afhængigt af graden af synsnedsættelse – kan gæster blive bedt om at rejse med en ledsager eller en servicehund.

For at informere os om dine særlige behov eller krav, bedes du udfylde formularen via følgende link: Accessibility and Medical Request Form

-

Førerhund

Korrekt trænede og certificerede førerhunde er tilladt ombord på alle skibe, forudsat at de er sunde og raske samt har al nødvendig dokumentation for indrejse i de udenlandske destinationer, der besøges under krydstogtet. Visse havne kan, på grund af lokale bestemmelser, kræve yderligere betingelser, så det anbefales at kontrollere reglerne for de lande, der indgår i den bookede rute.

Gæsten er personligt ansvarlig (med hjælp fra en assistent, hvis relevant) for tilsyn, fodring og den generelle pasning af hunden under hele opholdet ombord. 

Hørenedsættelse

Gæster med delvis hørenedsættelse kan rejse alene, men kun hvis de anmoder om at få installeret et TDD-system i deres kahyt. Dette kit, som er tilgængeligt i begrænset antal på alle skibe, indeholder lys- og vibrationsudstyr, en teksttelefon og et analogt vækkeur.

 

For at informere os om dit særlige behov eller specifikke krav, bedes du udfylde formularen via følgende link: Accessibility and Medical Request Form

Dialyse

Gæster, der gennemgår peritonealdialyse, kan rejse som normalt og medbringe al nødvendig medicin og udstyr til brug under krydstogtet. MSC Cruises tilbyder ikke individuel hæmodialyse.


Gæster, der er stabile og selvstændigt kan håndtere peritonealdialyse derhjemme, kan deltage på krydstogter, der ikke inkluderer transoceaniske overfarter eller fjerntliggende ruter. Gæsterne er selv ansvarlige for at medbringe alt nødvendigt udstyr, medicin og materialer til at udføre dialysen om bord.

 

Gæsterne bør kontakte deres sundhedsudbyder for at arrangere dialysemateriale til hele krydstogtet. Det er gæsternes ansvar at sikre, at tilstrækkelige mængder dialysevæske er til stede om bord og opbevaret i kahytten inden afrejse.


Skibets medicinske personale er ikke uddannet i at håndtere peritonealdialyse.

 

For at informere os om dine særlige behov eller krav, bedes du udfylde formularen via følgende link: Accessibility and Medical Request Form

-

Enteral og parenteral ernæring

MSC Cruises tilbyder ikke enteral eller parenteral ernæring, men gæster, der selvstændigt kan håndtere dette, er velkomne om bord. Gæsterne er ansvarlige for at medbringe al nødvendig mad og udstyr til hele krydstogtet.

Børn med særlige behov

Børn med særlige behov har normal adgang til alle tjenester og faciliteter ombord. Underholdningspersonalet tilbyder ikke børnepasning, men de er uddannede til at arrangere en bred vifte af aktiviteter, der er særligt tilpasset børn. Bemærk, at individuel overvågning ikke tilbydes ombord på vores


Alle børn, inklusive dem med særlige behov, placeres i en underholdningsgruppe baseret på deres alder. Om nødvendigt kan børn eller unge med særlige behov placeres i en yngre aldersgruppe (med forældrenes samtykke), eller deltage i specifikke aktiviteter sammen med deres forældre, hvis dette ønskes.

 

For at informere os om dine særlige behov eller ønsker, bedes du udfylde formularen via følgende link: Accessibility and Medical Request Form

Særlige diæter (Måltider med glutenfri ingredienser, Kosher-måltider & Halal-kød, Vegetariske & veganske måltider)

MSC Cruises S.A. gør alt, hvad vi kan, for at imødekomme vores gæsters kostbehov, når det er muligt.

 

Vi tager hensyn til særlige kostbehov, når vi planlægger vores menuer og serverer måltiderne.

 

MSC Cruises S.A. er opmærksom på, at visse fødevarer kan fremkalde allergiske reaktioner hos nogle gæster på grund af intolerance over for visse ingredienser, herunder de 14 vigtigste anerkendte allergener som angivet i forordning (EU) nr. 1169/2011. Derfor opfordres gæster til at informere Selskabet om sådanne allergier ved booking eller senest 30 dage før afrejse (via formularen for særlige behov). Derudover bedes gæster rapportere sådanne allergier eller intolerancer til receptionen – Guest Service – og til Maître d'hôtel i hovedrestauranten ved ombordstigning og før de indtager nogen mad eller drikke ombord. Selvom der findes flere valgmuligheder i vores forskellige restauranter, kan specialkost og madønsker kun imødekommes i vores hovedrestauranter.

 

På trods af vores anstrengelser kan vi ikke udelukke risikoen for krydskontaminering mellem forskellige fødevarer. Vi anbefaler, at gæster, som er bekendt med allergier eller intolerancer, altid medbringer deres akutmedicin som ordineret af lægen, så de kan reagere i tilfælde af en allergisk reaktion.

 

Når du booker en udflugt med inkluderet måltid eller spiser på Ocean Cay, skal du huske altid at informere det relevante personale om dine allergier/intolerancer.

Af medicinske årsager eller for spædbørn kan gæster anmode om, at visse fødevarer blandes ombord. Gæster må også medbringe deres egen forseglede specialkost, efter skriftlig godkendelse fra rederiet. Produkter, der tages ombord, skal overholde EU’s regler for mærkning og emballering af fødevarer, må ikke have nært forestående udløbsdato og skal efter åbning forbruges i henhold til anvisningerne på etiketten.
Der findes en køleboks i kahytten, men den fungerer ikke som et køleskab og er derfor ikke egnet til opbevaring af fødevarer. Vi anbefaler, at du medbringer køletasker. Hjemmelavet mad er ikke tilladt. Personalet ombord har ikke tilladelse til at opbevare eller behandle (tilberede, opvarme osv.) mad, som gæsterne medbringer.

 

For at informere os om dine særlige behov eller ønsker, bedes du udfylde formularen via følgende link: Accessibility and Medical Request Form

-

Måltider med glutenfri ingredienser

MSC Cruises tilbyder måltider med glutenfri ingredienser (morgenmad, frokost og aftensmad) i hovedrestauranterne på de fleste af deres skibe.

Bemærk, at der på MSC Armonia, MSC Sinfonia,MSC Opera og MSC Lirica kun findes et begrænset udvalg af færdigpakkede glutenfri snacks, f.eks. kiks, croissanter, sandkage og muffins. Gæster med cøliaki anbefales derfor at booke et krydstogt med et af de øvrige skibe i flåden.
-

Kosher-måltider & Halal-kød

Koshermåltider (færdigpakkede morgenmad, frokost og aftensmad) kan tilbydes ombord mod en ekstra omkostning på €25/$30 pr. person/dag. Koshermåltider serveres i hovedrestauranterne og skal bestilles senest 30 dage før skibets afgang.

 

Halalprodukter (oksekød, lam og fjerkræ) kan tilbydes ombord efter gæstens anmodning senest to måneder før afrejse.

-

Vegetariske/veganske måltider

Vegetariske og veganske retter indgår i menuerne i hovedrestauranten samt i det kulinariske udvalg i buffetrestauranten.

 

Gæster med fødevareintolerancer, allergier og/eller særlige behov skal informere MSC Cruises om deres behov via formularen for særlige behov og, når de er ombord, bekræfte deres behov i receptionen/gæsteservice og/eller hos hovmesteren.

Vaccinationer

Gæster anbefales at konsultere deres nationale sundhedsmyndigheder før krydstogtet for information om anbefalede vaccinationer. MSC Cruises fraskriver sig ethvert ansvar for gæster, der ikke følger anbefalingerne for forebyggelse af smitsomme sygdomme eller som ikke har de vaccinationer, der kræves for at få adgang til en bestemt havn under krydstogtet.